DE KRACHT VAN DEZE COCKTAIL

cocktail pinkIedere keer weer ontdek ik de kracht van de cocktail wanneer ik een aantal testen en onderzoeken mag doen bij een kandidaat. Door verschillende testen te doen, onderzoekjes uit te voeren of vragenlijsten te laten beantwoorden, komen steeds heldere uitkomsten naar voren die elkaar bevestigen of versterken. Een snoeiharde basis waarmee het begeleiden en coachen van de kandidaat goed gefundeerd is.

Het is vaak een willekeurige reeks van instrumenten die gekozen worden. Soms laat ik mij beïnvloeden door de beschikbare tijd en een andermaal omdat ik denk daarmee een voortijdige conclusie te bevestigen of te bekrachtigen.

Door steeds een aantal dezelfde instrumenten toe te passen, zelfs in identieke volgorde, voorkom ik dat ik mijn voorbarige conclusies daadwerkelijk wil bevestigen. Want daar gaat het uiteindelijk ook niet om. Het gaat om de kandidaat en nergens anders om.

Cocktail coke

Dikwijls krijg ik de vraag of ze de test of vragenlijst goed hebben ingevuld. Dat is volgens mij altijd het geval en dat geef ik ook aan. Soms volgt dan ook de vraag over de betekenis van een woord of de strekking van een zin in bijvoorbeeld een test. Ook dat is zelden relevant. Het kan zijn dat iemand er helemaal niks van snapt, dan kun je beter stoppen, maar in alle andere gevallen hoeft dat niet. Een woord wat je niet snapt heeft vaak ook geen betrekking op je.

 

“wat ik ook wel tegenkom is dat een uitkomst of conclusie de kandidaat niet bevalt. Dan wordt al snel in de strijd geworpen dat de test niet goed is uitgevoerd of anders geïnterpreteerd zou kunnen worden”

 

Daarbij wordt dan vergeten dat het geen oordeel is, maar een hulpmiddel om jezelf beter te leren kennen en jezelf een makkelijkere plek te geven in bijvoorbeeld je team. Het is geen wedstrijd of quiz. Er zijn dus ook geen verliezers: enkel winnaars, als je de uitslag maar ziet als een extra gegevensbron over jezelf. Bij een gezonde mindset kun je er heel veel aan hebben, zeker wanneer je accepteert dat je een keuze maakt uit de juiste onderdelen.

Onlangs heb ik deze krachtige cocktail ook in de smaak acquisitie gemengd. Daarbij is het doel om uit te vinden waar in de comfortzone de kandidaat zich bevindt. Een uitdaging waarbij het belangrijk is dat de kandidaat zijn natuurlijke gedrag, zijn normen en waarden, zijn bedrijfscultuurverwachtingen blootgeeft, net zoals zijn unieke authentieke toegevoegde waarde aan zijn product of dienst.

Dit blijkt een waardevolle basis te zijn om de confrontatie aan te gaan met goed en succesvol acquireren, zo blijkt uit de training die ik, samen met Jaap Cleutjens, geef binnen

STEPS logo

Ik kan je heel veel gaan vertellen over deze unieke training, maar dat doe ik niet. In plaats daarvan nodig ik je uit om het een uurtje live te komen ervaren tijdens een trainingsochtend.

 

Lijkt je dat wat? Ben je nieuwsgierig geworden? Doe dan hier een inschrijving voor een vrijblijvende kennismakingssessie, én je ontvangt bericht waar en wanneer je welkom bent tijdens een van onze trainingen.

 

SCHRIJF JE IN!

 

Ervaar zelf  hoe wij onze kandidaten laten “acquireren met een glimlach”.

 

RUUD

Getagd , , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.