Hoe haal je het beste uit je mensen?

het beste uit je mensen halen“Ik wil het beste uit mijn mensen halen”, vertrouwde mij laatst een DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) toe. Hierop vroeg ik hem: ‘Welke inspanning doe je dan hiervoor?’ Hij keek mij aan alsof hij mij een oorvijg wilde geven.

‘Wat, hoezo, wat moet ik dan doen? Ze mogen blij zijn dat ze werk hebben!  Ondankbaar volk, zeker ook nog lid van een vakbond! Werken moeten ze verdikkeme, hun salaris moet eerst verdiend worden voordat het betaald wordt. Wat denk jij wel niet dat het kost, personeel?’

Waarop ik antwoordde`: ‘grofweg ruim drie keer zoveel van wat je medewerker op zijn bankboekje ontvangt.’

De DGA bekeek me een beetje ongelooflijk aan. ‘Nou, zoveel is het nu ook weer niet hoor.’ Waarna ik hem meteen in de rede viel en zei, ‘En dat vertelt je boekhouder je zeker?

Hij zal je wel vertellen dat je belastingen, sociale lasten en een pittige pensioenpremie moet betalen over het salaris? Misschien zegt hij je ook nog dat je medewerker een mooie auto van de zaak heeft waarvan je de leasekosten maandelijks voldoet?’ vervolgde ik mijn verhaal.

Maar waar deze uitstekende boekhouder zeker niet direct aan denkt zijn de ‘huisvestingskosten’, zijn bureau, zijn computer, parkeerplek, kantine, schoonmaak, energie, telefoonkosten, koffie, melk & suiker, koekje erbij, en …

… natuurlijk de investering om je medewerker op gang te krijgen,

  • zijn inwerkperiode.

  • zijn cursussen,

  • workshops,

  • vergaderingen met projectgroepen,

Deze aspecten kosten tijd en daarmee de onderneming geld. Dit mag je niet vergeten wanneer je de totale kosten van je medewerkers benoemd. Maar zelfs dan ben je er nog niet. Er zijn nog meer aspecten die de kosten van personeel onnodig verhogen.

Is er wel voldoende gedacht aan de mogelijkheden om de medewerkers zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten? Ofwel wat kunnen de medewerkers werkelijk? En wat willen ze daadwerkelijk, wat verwachten ze van de organisatie? Niet wat je als DGA denkt te weten, maar wat je medewerkers werkelijk drijft om iedere ochtend te verschijnen op de werkplek.

Wat is hun ‘individuele drive’? Stel je voor dat je dit van al je medewerkers zou weten. Hoe makkelijk zou het dan zijn om de organisatie zo te organiseren dat er zo veel mogelijk voldaan wordt aan hun verwachtingen.

Utopie? Een te zachte kant van het management? Mijn ervaring leert dat dit zeker niet het geval is. Medewerkers die krijgen wat ze verwachten én waarbij de persoonlijke talenten zo veel mogelijk ingezet kunnen worden, werken harder zonder dit als extra werkdruk te ervaren.

Ga maar na bij jezelf: hoe makkelijk vergeet je de tijd wanneer je dat mag doen waar je goed in bent én wat je graag doet. Het kost geen energie, het geeft je energie.

Maar nu; hoe kun je deze energieboost verwezenlijken binnen de organisatie en bij je medewerkers?

Daarover geef ik binnenkort een webinar, wil je daar je plekje al vast reserveren?

WEBINAR 

 

Maak je liever een afspraak voor een inventarisatie-gesprek? Dat kan ook.

MAAK EEN AFSPRAAK 

 

Blijf in ieder geval niet lopen met de vraag:

“Hoe jij het beste uit je mensen kunt halen?”

RUUD

 

Getagd , , , , , , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.