Menu Sluiten

POP-UP, EEN NIEUWE OF EEN SNEL LEEG GESLURPTE WINKELFORMULE.

De pop-up store, de winkelformule, lijkt mij inmiddels wel bekend. De formule wordt steeds breder toegepast. Was het ooit bedoeld als een formule waarbij er min of meer werd proefgereden door een beoogd winkelier, nu zie je steeds meer een bredere toepassing. Het is al lang niet meer het low budget idee om onder meer de startende ‘éénpitter’ de mogelijkheid te bieden om te proeven aan een winkelstraat en klanten te zoeken in deze omgeving voor het product of de producten.

pop-up store 2, winkelformuleEen formule die succesvol bleek voor de starter en de vastgoed aanbieder om te kijken of het huren en verhuren van een winkelpand op een bepaalde plek wel levensvatbaar zou kunnen zijn. Een formule die een uitstraling had van eenvoud, ‘back to basic’ en daardoor iets aantrekkelijks. Aantrekkelijk voor de verhuurder, aantrekkelijk voor de geïnteresseerde huurder in spe en aantrekkelijk voor de consument.

De verhuurder kan als het ware een startende ondernemer een proefrit laten rijden. Daarmee heeft de verhuurder een kans om de ruimte voor een bepaalde tijd te verhuren. Zijn doel zal uiteindelijk zijn het pand voor langere tijd te verhuren.

Voor de starter is het een uitgelezen kans om de praktijk te toetsen. Het product, de producten of de dienst aan te bieden aan de consument op een bepaalde plek. Zonder veel poespas, waar service, klantvriendelijkheid en passie de overhand voeren. Ver boven uitgekiende marketingformules van onderzochte presentatietechnieken en meer van dit soort psychologische routes binnen de winkel die enkel de omzetverhoging dienen. Neen, de starter wil ervaren of het huren op die plek nog wel zin heeft, of het levensvatbaar is.

De klant ziet eindelijk weer eens wat gebeuren in een straat waar enkel de borden “te huur” zijn te lezen. Vaak iets verfrissend en aantrekkelijk gepresenteerd, door de eenvoud. Er komt weer leven in de winkelstraat.

Een mooie winkelformule die heel wat verhuurders en startende winkeliers wijzer heeft gemaakt. Soms met leuke verhuur-contracten, soms met leuke winkels in een tot dan stille winkelstraat.

Van dit soort initiatieven, die succesvol zijn, worden al snel varianten bedacht. Er worden successen gevierd, dus er is geld te verdienen. Dat is handel, daar is weinig aan te doen. Jammer dat het zo loopt? De basisgedachte is goed, maar dient niet alleen de ‘éénpitter’ of startende winkelier. Verhuurders zijn erbij gebaat hun panden te verhuren. Een uitbreiding van het beschikbaar stellen van de panden voor pop-up activiteiten zien zij dan ook graag gebeuren.

pop-up store 1De verhuurder is uiteindelijk op zoek naar een stabiele verhuursituatie. En als dit verwezenlijkt kan worden door grotere of bestaande winkels of winkelketens is dat best. Dat deze soort winkels de pop-up store zien als een extra en tijdelijke plek om meer verkoop oppervlakte te vormen maakt niet uit. Hier kunnen dan bijvoorbeeld speciale promoties verkocht worden, uitverkoop van partijen of introducties van nieuwe producten plaatsvinden. Uiteindelijk gaat deze pop-up periode ook de aantrekkingskracht van de winkelstraat vergroten. En dat komt het hele gebied ten goede. Winkels, handelaren en horeca kunnen er hun voordeel mee doen.

Dat de pop-up formule iets teweeg gebracht heeft moge wel blijken uit het feit dat Zalando, een webwinkel nota bene, een pop-up store heeft geëxploiteerd tijdens de Kerstverkopen.

Geen leegstand maar wel pop-up: Hangar 58 pop-up store, ook al een niet op zichzelfstaand initiatief. In een grote hangaar wordt ruimte geboden om te pop-uppen. De hangaar ingericht voor grote evenementen kan de pop-up gedachte prefect faciliteren, voldoende parkeerruimte. Met name het tijdelijke karakter wordt bij dit soort evenementen onderstreept. Het zal bij aantrekkelijke thema’s en het juiste weer voldoende bezoekers trekken. Zeker wanneer de pop-up stores veel nieuwigheden in de basic sfeer kunnen bieden tegen schappelijke prijzen.

Of het ooit de bedoeling is geweest de pop-up formule op deze wijze toe te passen valt nog wel te betwijfelen, tegenhouden heeft geen zin. Sterker nog, het is niet wenselijk volgens mij. Het hoort bij het totaal proces en is daarnaast begrijpelijk in de huidige marktsituatie.

 

Een situatie waarin iedereen zoekt naar manieren om aandacht te krijgen van de consument. Pop-up was daar ooit een eenvoudig en succesvol antwoord op, en met wat inventiviteit kan het dit nog wel een poosje zo doorgaan, wie weet zelfs nog een hele tijd blijven. Het voldoet volgens mij steeds meer aan de vragen van deze tijd, snel, opvallend en uniek.

 

RUUD

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.