Menu Sluiten

WAAROM ZOU JE ALS ZZP-ER BLOGGEN?

blogOmdat het voor jou als ZZP-er erg waardevol is. Met bloggen ben je in staat om je eigen kennis te delen, je kunt jezelf presenteren en je kunt een band opbouwen met je lezers.

Het klinkt als een methode om de bekende K-L-T route (Know Like Trust) op te starten. Maar er is meer, veel meer.

Wanneer je de blogs netjes op je webpagina plaatst, krijgt de website ineens een dynamische boost. Naast de bedrijfsinformatie die je geeft op je webpagina kunnen bezoekers je expertise lezen in je blogs.

 

Bedrijfsinformatie zal niet vaak veranderen, een blog sectie echter wel. Tenminste, als je geregeld een blog schrijft. Wanneer je regelmatig een blog schrijft ontstaat een eigen stijl, je vormt je eigen content en deze is op meer belangrijke vlakken te gebruiken.

Blogs geven je de mogelijkheid om je nieuwe producten of diensten aan te kondigen, te presenteren en te omschrijven.

Ook kun je een blog schrijven over acties of activiteiten die gaan plaatsvinden. Je kunt een webinar of een presentatie aankondigen in je blog waarin je bijvoorbeeld een coupon korting verwerkt of een early bird geeft.

Maar er is meer, je kunt je blog ook deel uit laten maken van een reeks die uiteindelijk een e-book vormt. Door een aantal blogs te schrijven die over een bepaald thema gaan kun je de lezer al prikkelen voor het komende e-book.

Hiernaast kun je een blog uitstekend gebruiken voor het verstrekken van informatie. Informatie die gerelateerd is aan je kennis, je vakgebied. Kennis die voor jou vanzelfsprekend lijkt is hiervoor uitermate geschikt. Gemiddeld gezien heeft iemand geen benul van de dingen die jij als vanzelfsprekend vindt binnen je vakgebied.

Blogs hebben een zeer groot bereik.

Natuurlijk speelt Google hierbij een belangrijke rol. Hoe de zoekmachines van Google precies werken weet ik niet. Feit is echter wel dat Google kijkt naar de interval waarmee je blogs plaatst op je website. Populaire zoekwoorden opnemen in je blog tekst is ook van belang. In WordPress kun je een plug-in plaatsen die je snel helpt je tekst Google vriendelijk te schrijven.

Maar naast Google zijn er nog andere bronnen die je bereik eenvoudig vergroten. Als je weet dat bijna 10 miljoen mensen ‘op facebook zitten’ is de kans groot dat je (toekomstige) klanten zich hier tussen bevinden. Wanneer jezelf een (zakelijk) account hebt bij Facebook kun je eenvoudig een link leggen met je blog op je webpagina. Je kunt hier ook eens de mogelijkheden van een bericht promoten of een advertentie bestuderen. Daarmee vergroot je het bereik aanzienlijk.

Een ander kiest misschien liever twitter om zijn blog via een tweet te delen, of gebruikt de blog-foto om te pinnen met Pintrest. Want ook daar hang je eenvoudig de blog link aan. Vergeet ook niet je blog te delen via je LinkedIn account. Op Google+ plaats je ook met gemak je blog link en net als de meeste social media halen ze meteen een afbeelding en een eerste alinea tevoorschijn die het bericht van attentiewaarde voorzien.

Zaak om een goede afbeelding te kiezen bij je blog.

blogfoto

Wel of niet een afbeelding is geen keuze, een goede afbeelding is hierop het antwoord. Hier is de kans om te triggeren, net als de titel een belangrijk instrument om bezoekers te attenderen dat er iets waardevols te lezen is.

Er zijn een aantal tools die het plaatsen van je blogs op verschillende social media platforms makkelijk maken. Het gebruik hiervan is zeker aan te raden, het neemt je uiteindelijk altijd werk uit handen, waardoor je tijd spaart.

Vergeet ook niet om met een plug-in de deelknoppen via social media platforms te gebruiken op je blog-pagina. Hiermee maak je het voor je lezers heel makkelijk om de blog te delen. Ook dit vergroot je bereik.

Dit is in een notendop een antwoord op de vraag die in de titel gesteld wordt.

Resume,

Bloggen vergroot je zichtbaarheid op internet waardoor je bekend wordt, je een platform vormt waarin jij de expert bent en je vertrouwen kunt opbouwen. Bovendien is het niet duur, heeft het op internet tal van mogelijkheden om het bereik aanzienlijk te vergroten en kun je de geschreven blog content ook voor andere doeleinden gebruiken.  Maar waarover moet je dan steeds weer bloggen? Die vraag ga ik behandelen in mijn volgende blog.

RUUD

deze blog is ook aan te treffen op:www.business.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.