Menu Sluiten

PROEFPERIODE VOOR NIEUWE WERKNEMERS OVERBODIG?

niet goed geld terugDe unie voor zelfstandigen (Unizo) en de vakbonden onderling vechten om een proefperiode voor nieuwe werknemers. Totaal overbodig want er zijn er betere mogelijkheden om de geschiktheid van een nieuwe medewerker te bepalen. 

De KMO-er vaart er wel bij, hij loopt minder risico omdat hij weet welk vlees hij in de kuip heeft en de medewerker vaart er ook wel bij omdat hij weet waar zijn sterke punten en zijn talenten zitten. En als gevolg daarvan tevens weet wat hij wel en wat hij niet aankan. De medewerker zal beter in staat zijn om te excelleren waar hij al goed in is. En dat zal iedere KMO-er van zijn personeel toejuichen.

Voor de meest KMO’s zal het geen probleem zijn om de functionele vaardigheden van de medewerkers te bepalen en te beoordelen. Ook de plek in de organisatie zal geen probleem zijn. De hiërarchische rol staat voor iedere KMO-er bij aanname vast. Geen onduidelijkheid en amper een risico.

Maar hoe kun je dan meer zekerheid inbouwen zonder een proefperiode? Je kunt uiteraard kiezen voor een uitgebreid en vaak prijzig assessment onderzoek. Een degelijk onderzoek waarbij het gaat om het werkelijk, natuurlijke gedrag in verschillende situaties. Een lijvig rapport is vaak de uitkomst en de kans dat dit in de onderste bureaula belandt is niet ondenkbeeldig.

De vraag is daarnaast ook of het überhaupt efficiënt en zinvol is dit soort testen te laten doen bij je kandidaten. En welke van je kandidaten laat je onderzoeken? Wanneer start je de dure assessments?

ProefperiodeOf je gaat op zoek naar een beheersbaar model, een vorm van onderzoek wat efficiënter, snel en doeltreffend toe te passen is bij een grotere groep kandidaten. Waarmee je een goed overwogen beslissing kunt nemen en waarbij de slagingskans voor de KMO-er en kandidaat tot een succes leiden.

Beheersbaar model

Het beheersbare model dat Ruud Schols Consultancy biedt begint met een gesprek van ongeveer een uur, waarbij ik onderzoek welke normen en waarden de kandidaat verwacht, bij welke cultuur hij zich thuis voelt en welke natuurlijke rollen hij graag en liever niet inneemt. Daarmee krijg je een helder beeld van de kandidaat. Als KMO-er kun je zelf bepalen of deze kandidaat het waard is om te plaatsen in de organisatie.

Desgewenst kan er een rapport worden opgezet waarbij de valkuilen zichtbaar zijn voor de organisatie én voor de kandidaat. Een plan van aanpak met voortgangsgesprekken die samen met de KMO gedaan kunnen worden.

Daarmee zou het zo maar kunnen zijn de nieuwe medewerker graag bij je blijft want er is aandacht voor hem. Hij zal zich zomaar beter thuis voelen en eenvoudigweg loyaal opstellen.

RUUD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.